Проект рішення з ініціативи депутата обласної ради М. Барбари
Про звернення до Міністерства юстиції України та Міністерства внутрішніх справ України щодо необхідності приведення у відповідність до норм чинного законодавства відомчих правових актів МВС України, які регламентують особистий огляд і огляд речей громадян
Керуючись статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», беручи до уваги звернення депутата Львівської обласної ради М. Барбари, враховуючи висновок постійної комісії з питань законності, дотримання прав людини та військових проблем, Львівська обласна рада
ВИРІШИЛА: 1. Звернутися до Міністерства внутрішніх справ України щодо необхідності перегляду та приведення у відповідність до норм чинного законодавства відомчих правових актів, які регламентують особистий огляд і огляд речей громадян. Звернутися до Міністерства юстиції України щодо надання правової допомоги Міністерству внутрішніх справ України стосовно врегулювання колізії в законодавстві, пов’язаної із регламентацією процедури особистого огляду і огляду речей громадян (звернення додається). 2. Контроль за виконанням рішення покласти на голову обласної ради (П. Колодія).
Голова обласної ради Петро КОЛОДІЙ ЗВЕРНЕННЯ до Міністерства юстиції України та Міністерства внутрішніх справ України щодо необхідності приведення у відповідність до норм чинного законодавства відомчих правових актів МВС України, які регламентують особистий огляд і огляд речей громадян
Останнім часом у пресі та інших ЗМІ журналісти, представники громадських організацій, пересічні громадяни б’ють на сполох у зв’язку з поширеною практикою грубого порушення прав громадян патрульними нарядами та працівниками лінійних підрозділів міліції на транспорті під час проведення так званого «поверхневого огляду» громадян та їх речей. Вартові порядку на пероні вокзалу або біля кас підходять до людей і наполегливо просять показати вміст їхньої сумки. Якщо особа відмовляється від цієї процедури, постові затримують її. Цю дію правоохоронці називають «поверхневим оглядом речей». Найбільше від такого огляду потерпає молодь, іноземці та особи без постійного місця проживання. Практика здійснення безпідставних обшуків громадян та незаконного огляду їх речей, що існує в міліції, безпосередньо зумовлена некоректністю положень відомчих інструкцій і наказів МВС України та їх очевидною невідповідністю базовим нормативно-правовим актам нашої держави – Конституції України, Закону України «Про міліцію», Кримінально-процесуального Кодексу України та Кодексу України про адміністративні порушення. Співробітники міліції обґрунтовують своє право проводити обшук громадян та їх речей посиланням на пункти 238 та 239 Статуту патрульно-постової служби міліції України, наголошуючи при цьому, що вони здійснюють не обшук, а «зовнішній огляд» (насправді правоохоронці вживають термін «поверхневий огляд», а також російськомовний варіант – «наружный досмотр»), право на проведення якого не передбачено в жодному нормативно-правовому акті, що має силу закону. Варто звернути увагу, що пункти 238, 239 Статуту патрульно-постової служби України містять словосполучення «зовнішній огляд одягу, речей» та «огляд зовнішнього одягу, речей», проте ці пункти однозначно вказують, що зовнішній огляд здійснюється при «реалізації заходів по затриманню та переслідуванню особи», яка вчинила злочин, і такий огляд є «попереджувальною мірою, спрямованою на забезпечення особистої безпеки міліціонера, що становить перед собою ціль вилучення зброї та інших предметів, які можуть бути використані для нападу на міліціонера та інших громадян». Тлумачення подібної термінології в іншому значенні є нічим іншим, як намаганням правоохоронців ввести громадян в оману для прикриття своїх незаконних дій. Працівники міліції на вокзалах здійснюють «зовнішні та поверхневі огляди громадян», користуючись власними сумнівними критеріями оцінювання людини – «підозріла зовнішність» чи «невпевнена поведінка», що, на думку правоохоронців, є достатнім свідченням ймовірної належності людини дотієї чи іншої маргінальної групи. Про поширеність подібних випадків та масштабність здійснення міліціонерами непередбачених законодавством «поверхневих оглядів» свідчать навіть міліцейські зведення, у тому числі і на офіційному сайті МВС України, де цей термін, сумнівний із позиції права , у 2012 році вживався 12 разів. Слід зазначити, окрім цього, і те, що, пункт 239 вищезгаданого Статуту містить одночасно два поняття: «зовнішній огляд» та «особистий огляд». Наголошуючи на необхідності проведення «особистого огляду» в суворій відповідності до вимог законодавства (особою однієї статті, в присутності двох понятих, із обов’язковим складанням протоколу), цей пункт взагалі не передбачає жодних запобіжних заходів з боку міліціонерів під час зовнішнього огляду – підкидання в кишеню чи сумку заборонених для зберігання предметів та речовин (наркотичних засобів, боєприпасів, відбирання грошей або цінних речей, незаконне зняття приватної інформації із мобільного оператора тощо). Отож, положення про проведення зовнішнього огляду, які викладені в цьому пункті, не є правовими та не мають законної сили. З огляду на вищезазначене, Львівська обласна рада звертається до Міністерства внутрішніх справ України щодо необхідності перегляду та приведення у відповідність до норм чинного законодавства відомчих правових актів, які регламентують особистий огляд і огляд речей громадян. Звертаємось до Міністерства юстиції України щодо надання правової допомоги Міністерству внутрішніх справ України стосовно врегулювання колізії у законодавстві, пов’язаної із регламентацією процедури особистого огляду і огляду речей громадян.
Прийнято на XХІІІ сесії Львівської обласної ради VI скликання __ лютого 2013 року
_________________ ДАЙвінг(Гайвінг)-вид інтелектуально –фізичного спорту;боротьба- основною ціллю якої є відстоювання прав і свобод громадян,які порушуються неродовими, та корумпованими працівниками Державтоінспекції .
|