Голові адміністративної колегії Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України А. Г. Косолапову Про попередні висновки у справі № 2/02-224-12 ВИТЯГ З ПОДАННЯ За результатами розгляду звернень громадян м. Харкова Головаш В.В. та Сліпко- Ромедан І. (арк. 1-5,9 Справи), на підставі подання другого відділу досліджень і розслідувань від 14.11.2012 № 653 за ознаками вчинення ДЕРЖАВНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ІНФОРМ-РЕСУРСИ" В ОСОБІ ХАРКІВСЬКОЇ ФІЛП (надалі - Підприємство в особі Філії) порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках, адміністративною колегією Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (надалі - Відділення) прийнято розпорядження від 15.11.2012 № 274-рк про початок розгляду справи № 2/02-224-12 (надалі - Справа) (арк. 69-70 Справи). До територіального відділення 21.02.2013 надійшла скарга гр. Гоги О.М. (Харківський р-н) про порушення Підприємством в особі Філії законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках. Зазначена скарга приєднана до матеріалів Справи (арк. 124-127 Справи). В результаті збирання і аналізу доказів, з'ясування дійсних обставин Справи встановлено наступне. 1. ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ІНФОРМ-РЕСУРСИ" (надалі - Підприємство) створене відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 21.07.2008 № 347. Підприємство оперативно підпорядковано Департаменту ресурсного забезпечення МВС України. Підприємство є юридичною особою та зареєстровано виконавчим комітетом Запорізької міської ради 09.12.2008 (реєстраційна справа № 11031450000024499). Ідентифікаційний код - 32248749. Місцезнаходження: проспект Леніна, 109, к. 401, м. Запоріжжя, Запорізька обл., 69000. Підприємство діє на підставі статуту, затвердженого МВС України 21.07.2008 (надалі - Статут). Державну реєстрацію змін до установчих документів проведено виконавчим комітетом Запорізької міської ради 14.08.2012 (арк. 83-92 Справи). Згідно із Статутом Підприємство створено з метою задоволення потреб фізичних і юридичних осіб у додаткових платних послугах, отримання прибутку та залучення коштів на підтримку належного рівня матеріально-технічного забезпечення органів внутрішніх спав. ХАРКІВСЬКА ФІЛІЯ ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ІНФОРМ - РЕСУРСИ" (надалі - Філія) є відокремленим підрозділом Підприємства без права юридичної особи. Філія зареєстрована виконавчим комітетом Запорізької міської ради 12.12.2008 (реєстраційна справа № 110310770046024499), ідентифікаційний код - 36320121, місцезнаходження Філії: вул. Раднаркомівська, 5, м. Харків, 61002. Філія діє на підставі Положення про ХАРКІВСЬКУ ФІЛІЮ ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА МВС УКРАЇНИ "ШФОРМ - РЕСУРСИ" (надалі - Положення), погодженого начальником ДРЗ МВС України 17.12.2008 (зі змінами) (арк. 34-42 Справи). Основними напрямками діяльності Філії згідно із Положенням, зокрема, є надання послуг з охорони громадян, державної, колективної та приватної власності, монтаж, ремонт і профілактичне обслуговування засобів, охоронної сигналізації. Відповідно до довідки з ЄДРПОУ основними видами діяльності Філії є: • надання інших інформаційних послуг (код КВЕД - 63.99); • діяльність у сфері права (69.10); • інша професійна, наукова та технічна діяльність (код КВЕД - 74.90) (арк. 18 Справи). За інформацією Підприємства (лист від 12.12.2012 № 256) Філія надає послуги: • з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках; • консультаційні послуги громадянам щодо отримання довідок; • з навчання громадян щодо матеріальної частини зброї, спеціальних засобів, правил поводження з ним та їх застосування. Отже, здійснюючи господарську діяльність, у розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» Підприємство в особі Філії є суб'єктом господарювання. За результатами дослідження, здійсненого відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.04.2002 за №317/6605 (надалі - Методика), встановлено наступне. Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.12.2008 № 1102 «Про затвердження Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках» (із змінами) (надалі - Постанова № 1102) Кабінет Міністрів України постановляє: • Міністерству внутрішніх справ забезпечити функціонування спеціальних майданчиків і стоянок Державної автомобільної інспекції для зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів. • Дозволити підрозділам Державної автомобільної інспекції для доставляння та зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів укладати договори з державними підприємствами, які належать до сфери управління Міністерства внутрішніх справ. • Тимчасове затримання транспортного засобу уповноваженою особою Державтоінспекції проводиться у випадках, передбачених: • статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (надалі - КУпАП), зокрема у разі, коли неможливо усунути причину затримання на місці виявлення адміністративного правопорушення, і передбачає примусове припинення використання такого транспортного засобу шляхом його блокування за допомогою технічних пристроїв або доставлення на спеціальний майданчик чи стоянку, якщо транспортний засіб створює значні перешкоди дорожньому руху. • у разі виявлення транспортного засобу боржника, оголошеного в розшук відповідно до статті 40 Закону України "Про виконавче провадження", уповноважена особа Державтоінспекції негайно тимчасово затримує такий транспортний засіб та доставляє • на спеціальний майданчик чи стоянку. Керуючись статтею 265-2 КУпАП, статтею 40 Закону України "Про виконавче провадження", на виконання Постанови № 1102 між Управлінням державної автомобільної інспекції ГУМВС України в Харківській області (надалі - УДАІ) та Підприємством в особі Філії укладений договір про спільну діяльність від ... (надалі - Договір № 28) (арк. 26-30 Справи). Відповідно до пункту 1.1. Договору № 28 метою співпраці сторін по договору є зберігання тимчасово затриманих транспортних засобів. При цьому УДАІ доручає, а Підприємство в особі Філії бере на себе зобов'язання здійснювати господарську діяльність шляхом надання фізичним та юридичним особам послуг з тимчасового відповідального зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках та стоянках УДАІ. Згідно із пунктом 2.2.2. Договору № 28 Підприємство в особі Філії зобов'язано повертати тимчасово затримані транспортні засоби водіям, власникам за умови пред'явлення ними відповідних документів, та оплати витрат, пов'язаних із зберіганням транспортних засобів на спеціальному майданчику. Отже, об'єктом для визначення монопольного (домінуючого) становища є Підприємство в особі Філії та послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках. У розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» товаром є будь-який предмет господарського обороту, в тому числі послуги; товарні межі рику - сфера обороту товару (взаємозамінних товарів), на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропозиція. Отже, товаром та товарними межами ринку є послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засббів на спеціальних Майданчиках (надалі - Послуги). Споживачами Послуг, які надаються Підприємством в особі Філії, є фізичні та юридичні особи, тимчасово затриманий транспортний засіб яких знаходиться на зберіганні на спеціальних майданчиках УДАІ. Відповідно до положень пункту 1.1 Договору № 28 Підприємство в особі Філії надає послуги з тимчасового відповідального зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках та стоянках УДАІ, що розташовані на земельних ділянках, які перебувають в постійному користуванні УДАІ за адресами: 3. вул. Пушкінська, м. Харків (спеціальний майданчик для зберігання транспортних засобів площею 1,4666 га та 2,3501 га); 4. просп. Тракторобудівників, м, Харків (спеціальний майданчик для зберігання транспортних засобів площею 0,4054 га). Отже, географічними межами ринку є межі Харківської області (включаючи м. Харків). Часовими межами ринку визначається проміжок часу (як правило рік), протягом якого відповідна кількість товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживами утворює ринок товару із сталою структурою. Підприємство в особі Філії почало надавати послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках з березня 2012 року. Враховуючи наведене, часовими межами ринку є березень - грудень 2012 року та січень - березень 2013 року. У наведений період в межах Харківської області (включаючи м. Харків) Послуги надавались тільки Підприємством в особі Філії внаслідок чинної нормативно-правової бази, що свідчить про відсутність у нього конкурентів на ринку зазначених Послуг. Протягом цього періоду відповідний ринок мав сталу структуру. При цьому, за інформацією УДАІ (лист від 09.10.2012 № 8558) в межах Харківської області (включаючи м. Харків) договір про спільну діяльність щодо надання Послуг укладений лише з Підприємством в особі Філії (арк. 22-30 Справи). Отже, частка Підприємства в особі Філії на ринку Послуг в межах Харківської області (включаючи м. Харків) протягом березня - грудня 2012 року складала 100 %. Станом на квітень 2013 року суттєвих змін на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках в межах Харківської області (включаючи м. Харків) не відбулось. Враховуючи вищенаведене, згідно із Методикою та частиною першою статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за підсумками березня - грудня 2012 року та станом на квітень 2013 року Підприємство в особі Філії займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках в межах Харківської області (включаючи м. Харків) з часткою 100%. 2. Послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів згідно з Порядком тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках, затвердженим Постановою кабінету Міністрів України від 17.12.2008 № 1102, надаються на платній основі. Механізм формування тарифів на послуги з утримання майданчиків для платного паркування транспортних засобів визначається Порядком формування тарифів на послуги з утримання майданчиків для платного паркування транспортних засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2010 № 258 (надалі - Порядок формування тарифів). Підприємством в особі Філії надаються Послуги за тарифами, які розроблені і затверджені 12.03.2012 директором Філії та погоджені з директором Підприємства (лист Філії від 10.10.2012 № 139) (арк. 16-17 Справи). Розмір тарифів на Послуги за березень - грудень 2012 року наведені в таблиці 1 (арк. 21,62,156 Справи). Таблиця 1 № п/п Найменування Послуги Термін зберігання Вартість Послуги з ПДВ, грн. за 1 добу 1. Легковий автомобіль 1-3 діб 150,00 2. Легковий автомобіль 4-30 діб 80,00 3. Легковий автомобіль більше 30 діб 50,00 4. Вантажний автомобіль 1-3 діб 250,00 5. Вантажний автомобіль 4-30 діб 160,00 6. Вантажний автомобіль більше 30 діб 70,00 7. Мототранспорт 1-3 діб 90,00 8. Мототранспорт 4-30 діб 40,00 9. Мототранспорт більше 30 діб 20,00
Відповідно до пунктів 22, 28 Порядку формування тарифів, рентабельність (Р) обчислюється як відношення планового прибутку (1111) до повної планової собівартості послуг (ППС): ПП Р = --------------- ППС Так, наприклад, згідно із калькуляцією Філії рентабельність на послугу зі зберігання легкового автомобіля та спецтранспорту терміном оформлення 1-3 доби обчислюється як: Планові накопичення Р = ---------------------------- =7,23 Собівартість При цьому, рівень рентабельності в калькуляції на послугу зі зберігання легкового автомобіля та спецтранспорту терміном оформлення 1-3 доби складає 723% .... Втім, згідно із пунктом 24 Порядку формування тарифів рівень рентабельності не повинен перевищувати 12 відсотків. Отже, Підприємство в особі Філії встановило завищений рівень рентабельності при формуванні тарифів на послугу зі зберігання легкового автомобіля та спецтранспорту терміном оформлення 1-3 доби, що призвело до встановлення та застосування економічно необгрунтованого тарифу на послугу в цілому. Аналогічно встановлений в калькуляціях собівартості на платні послуги по спецмайданчикам завищений рівень рентабельності на наступні Послуги для фізичних та юридичних осіб: • легковий автомобіль та спецтранспорт (від 4 до ЗО діб); • легковий автомобіль та спецтранспорт (більше ЗО діб); • вантажний автомобіль (1-3 доби); • вантажний автомобіль (від 4 до ЗО діб); • вантажний автомобіль (більше ЗО діб); • мототранспорт та інші види транспорту (1-3 доби). Отже, Підприємство в особі Філії встановило завищений рівень рентабельності при розрахунку тарифів на Послуги, що призводить до встановлення та застосування економічно необгрунтованих тарифів на послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках. Слід зазначити, що середня вартість послуг з тимчасового зберігання транспортних засобів на стоянках в межах Харківської області (включаючи м. Харків) в залежності від типу транспортного засобу складає від 5,00 грн. до 30,00 грн. за одну добу (арк. 136-139, 149- 151 Справи). Право встановлювати будь-яку рентабельність на товар (продукцію, послугу) без відповідного економічного обґрунтування має суб'єкт господарювання, який не займає монопольне (домінуюче) становище на ринку. Суб'єкт господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку зобов'язаний дотримуватись вимог законодавства про захист економічної конкуренції, зокрема встановлювати рентабельність на товар (продукцію, послугу) на економічно обґрунтованому рівні. Враховуючи, що становище Підприємства в особі Філії на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках в межах Харківської області (включаючи м. Харків) протягом березня - грудня 2012 року та станом на квітень 2013 року є монопольним (домінуючим), даний суб'єкт господарювання мав змогу встановити завищений рівень рентабельності при розрахунку тарифів на Послуги, що призвело до встановлення та застосування економічно необгрунтованого тарифу на послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках. Такі дії Підприємства в особі Філії були б не можливими за наявності значної конкуренції на вказаному ринку, оскільки за умов існування значної конкуренції на ринку відбувалося б змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання. Враховуючи вищенаведене, матеріалами Справи у їх сукупності доведено, що дії ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ІНФОРМ-РЕСУРСИ" В ОСОБІ ХАРКІВСЬКОЇ ФІЛІЇ, які полягають у встановленні та застосуванні економічно необгрунтованих тарифів на послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках за рахунок встановлення завищеного рівня рентабельності, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках в межах Харківської області (включаючи м. Харків). Станом на період підготовки подання про попередні висновки у Справі порушення не припинено. При визначенні розміру штрафу пропонується врахувати наступне: • порушення Підприємством в особі Філії вчинено вперше; • Підприємство в особі Філії сприяло розгляду Справи; ~~ • порушення Підприємством в особі Філії не припинено. Враховуючи вищенаведене та на підставі абзацу сьомого пункту 23 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (Правила розгляду справ), затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19.04.1994 № 5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06.05.1994 за № 90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29.06.1998 № 169-р), зі змінами, підпункту 1 частини першої пункту 3 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 № 32-р, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за № 291/5482 (зі змінами), IIВДР пропонує адміністративній колегії територіального відділення: 1. Визнати, що ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ШФОРМ-РЕСУРСИ" В ОСОБІ ХАРКІВСЬКОЇ ФІЛІЇ (ідентифікаційний код - 32248749) в березні - грудні 2012 року та станом на квітень 2013 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках в межах Харківської області (включаючи м. Харків) з часткою 100%. 2. Визнати дії ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ШФОРМ-РЕСУРСИ" В ОСОБІ ХАРКІВСЬКОЇ ФІЛІЇ (ідентифікаційний код - 32248749), які полягають у встановленні та застосуванні економічно необгрунтованих тарифів на послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках за рахунок встановлення завищеного рівня рентабельності, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках в межах Харківської області (включаючи м. Харків). 3. За порушення, передбачене пунктом 1 частини другої статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", накласти на ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ІНФОРМ- РЕСУРСИ" В ОСОБІ ХАРКІВСЬКОЇ ФІЛП (ідентифікаційний код - 32248749) штраф у розмірі, передбаченому законодавством про захист економічної конкуренції. 4. Зобов'язати ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО МІНІСТЕРСТВА ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ "ШФОРМ-РЕСУРСИ" В ОСОБІ ХАРКІВСЬКОЇ ФІЛІЇ (ідентифікаційний код - 32248749) припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 2 цього подання, шляхом встановлення економічно обґрунтованих цін на послуги з тимчасового зберігання затриманих транспортних засобів на спеціальних майданчиках за рахунок встановлення економічно обґрунтованого рівня рентабельності в двомісячний термін з дня отримання рішення, про що письмово повідомити Харківське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України в 10-денний термін з дня припинення порушення.'
Заступник начальника 2 ВДР Т. Савченко
Начальник 2 ВДР С. Усова
12.04.2013
|